fbpx
«Τα μάτια της Ντόρα Μάαρ» του Πέτρου Γκάτζια

«Τα μάτια της Ντόρα Μάαρ» του Πέτρου Γκάτζια

Κατακαλόκαιρο. Ιούλιος του 1997. Μια γυναίκα πεθαίνει ολομόναχη στο Παρίσι και λίγοι φαίνεται να γνωρίζουν το παρελθόν της. Δέκα ημέρες αργότερα, η γαλλική εφημερίδα Le Monde κάνει μια πενιχρή αναφορά. Οι δημοσιογράφοι της εποχής δεν θεωρούσαν ότι η είδηση του θανάτου της αποτελούσε είδηση. Οι New York Times την αποκάλεσαν «μούσα του Πικάσο» και ο Independent σχολίασε πως υπήρξε η πιο σημαντική από τις ερωμένες του μεγάλου ζωγράφου. Κανείς τους δεν θυμόταν ότι η Ντόρα Μάαρ ήταν από τις σημαντικότερες φωτογράφους των σουρεαλιστών –μια από τις λίγες γυναίκες που στεκόταν επάξια σε αυτόν τον κύκλο– και πως ζωγράφιζε μέχρι τα βαθιά της γεράματα.

Είχε περάσει, τότε, μισός αιώνας από την ταραχώδη –όσο και επώδυνη για τη Μάαρ– δεκαετία του ’40. Μέσα σε αυτό το διάστημα, ο πατέρας της εγκατέλειψε το Παρίσι για την Αργεντινή, η μητέρα της πέθανε ξαφνικά, όπως και ένας πολύ καλός της φίλος. Τότε ήταν που τελείωσε και η σχέση της με τον Πικάσο, αρκετοί φίλοι της εξορίστηκαν και, ενώ προσπαθούσε να βρει το δικό της ύφος στη ζωγραφική, οι περισσότεροι εξακολουθούσαν να την αντιμετωπίζουν σαν άλλη μία από τις ερωμένες του.

Πριν από μερικά χρόνια, όμως, ήρθε ξανά στο προσκήνιο. Ένας Ολλανδός ντετέκτιβ ανακάλυψε το περίφημο πορτρέτο της Ντόρα Μάαρ, το οποίο είχε κλαπεί από το γιoτ ενός Σαουδάραβα κροίσου. Η αξία του υπερβαίνει τα 28 εκατομμύρια ευρώ. Ο συγκεκριμένος πίνακας βρισκόταν στο σπίτι του Πικάσο μέχρι που πέθανε, το 1973, ως ένας φόρος τιμής στη μούσα του. Πολλοί είχαν πιστέψει έκτοτε ότι το έργο είχε χαθεί για πάντα. Ο ντετέκτιβ εντόπισε την Ντόρα Μάαρ στην ολλανδική μαύρη αγορά, τυλιγμένη με ένα σεντόνι και μέσα σε μαύρες σακούλες σκουπιδιών. «Κρέμασα τον Πικάσο για ένα βράδυ στον τοίχο του διαμερίσματός μου και ξαφνικά έγινε ένα από τα ακριβότερα σπίτια στο Άμστερνταμ», συνήθιζε να διηγείται αστειευόμενος.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο Πικάσο την πρωτοείδε μέσα σε ένα καφέ, φορώντας γάντια που κοκκίνιζαν στις άκρες, καθώς εκείνη κάρφωνε ένα μυτερό στιλέτο ανάμεσα στα δάχτυλά της και συχνά αστοχούσε. Ο ζωγράφος τα ζήτησε, τα πήρε και τα έβαλε σε μία κορνίζα. Έκτοτε παρέμεινε δίπλα του καταγράφοντας με τη φωτογραφική μηχανή της την εξέλιξη μιας μεγαλοφυΐας, που συχνά την κακοποιούσε σωματικά και ψυχικά.

Η ζωή της από εκεί και έπειτα ήταν μια διαρκής αναχώρηση και επιστροφή, από τη ζωγραφική στη φωτογραφία και το αντίστροφο. Κυριαρχούσε σε όλα ο δρόμος που λάτρευε, η ελευθερία. Τρία χρόνια προτού πεθάνει, όμως, είχε δηλώσει απογοητευμένη: «Ο δρόμος έχει αλλάξει τόσο πολύ, δεν νομίζεις; Είναι πιο υπερβολικός... αλλά ταυτόχρονα δεν προκαλεί ενδιαφέρον πια, είναι μπανάλ…»


 

Γιώργος Δουατζής
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
STORYTELLER
«Ο “Υπέροχος Γκάτσμπι” ήταν… τζίφος;» του Πέτρου Γκάτζια

Προσπάθησα να γράψω για τον Τζέι Γκάτσμπι λες και ήταν υπαρκτό πρόσωπο. Τον φαντάστηκα να κοιτάζει με βλέμμα θολό τη θάλασσα, όπως στη σκηνή από την ταινία με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Να σκέφτεται όλα αυτά...

STORYTELLER
«Τομ Σόγιερ vs Εμπενίζερ Σκρουτζ (Μαρκ Τουέιν, Τσαρλς Ντίκενς)» του Πέτρου Γκάτζια

Είναι αδύνατος. Η περιγραφή του νεαρού δημοσιογράφου τον χαρακτηρίζει ηλικιωμένο, αν και δεν είναι πάνω από 55 ετών. Καλοντυμένος, με γκρίζα γενειάδα και φαλακρός. Ευκίνητος. Όλοι τον κοιτάζουν όταν...

STORYTELLER
«“Ίσως οι μύθοι για μένα να είναι πιο ενδιαφέροντες από τη ζωή μου…” (Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες)» του Πέτρου Γκάτζια

Ένας ξυπόλυτος πιτσιρικάς τρέχει στους χωματόδρομους της Αρακατάκα, στην Κολομβία, στα χρόνια λίγο προτού ξεσπάσει ο δεύτερος μεγάλος πόλεμος. Τρέχει γιατί έμαθε ότι στα μέρη του έφτασαν οι...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.